Displacements

The Wrong - New Digital Art Biennale

From Nov. 1st 2017 to Jan. 31st 2018

Español

About the artworks

Sueño de fin de año

Alma Laprida

https://tambiendormimos.bandcamp.com/track/sue-o-de-fin-de-a-o

Compuse un tema para dormir en un verano insomne. Esa noche casi no dormí. En esa época, sufría de insomnio varias noches seguidas y luego recuperaba el sueño durmiendo un día entero. El track es muy despojado. Está compuesto con una sola nota y ruidos de fuegos artificiales que grabé un año nuevo. Pienso en que esa nota podría ser cómo se escucharía la fase REM si la transformáramos en sonido. Cuando lloro, 'canto' la misma nota con el llanto. Pero también me parece que es una pieza muy melancólica, en el cual se escucha un sonido como si estuviera muy lejos y no se pudiera aprehender, como pasa con las cosas que fueron y ya no son (tengo una imagen en la cabeza en la que puedo agarrar el sonido con la mano y éste se hace polvo). Pero se llama "Sueño de fin de año": la melancolía se acompaña de esperanza, del deseo de que vengan cosas nuevas.

Vuelo nocturno

José Casanova

http://vuelonocturno.surwww.com/

Overflying the surface of our planet offers us a unique and privileged view of the territory. The darkness of the night provides an essential feature: the topography loses its light and coloring, it becomes homogenous, its references subside.

In the overnight flight the focus is on the presence of man under the lights of the city. From this perspective, we can sense urban life, its density and interconnections as linked with the world of information.

Vuelo nocturno suggests the idea of sailing in a fictional geography made of digital elements — typographies, processed images. It is a space where we are spectators travelling adrift, where we witness how this unstable territory evolves and transforms.

Composición
de tres miradas

Ignacio Vizcarra

https://vimeo.com/user71691816

Dynamic composition of microframes based on experimental eye-tracking measurements with a video recorded in Plaza de Mayo, Buenos Aires, 2017. Made in the Laboratory of Electronic Art and Artificial Intelligence - Universidad Nacional de Tres de Febrero in collaboration with Laurence Bender and Germán Ito.

Since we are born, we process visual information that links us and helps us make sense of our surroundings. This is a composition generated from eye-tracking of three people watching the same video. Frames of different colors (red, green and blue) represent the eye fixations of each of them. The video shows a daily situation in a public and dynamic space: Plaza de Mayo, Buenos Aires, a holiday.

The composition allows us to visualize the focus and behavior of visual attention to different elements and sequences within a scene, at the same time that an aesthetic set of microframes and color mixing is generated: when there is synchrony in the visual attention, the microframes overlap resulting in chromatic variations from the additive mixture of colors.

Desde lo inestable

Guadalupe Álvarez

http://desdeloinestable.surwww.com/

"Desde lo inestable" is a digital-photographic essay developed from moving images. Different fragments of frames extracted from personal archive videos build temporarily expanded still images. Each shaped image fuses with the previous one, generating a complex web of colors and shapes.

The videos with which these images are configured evoke different moments lived with my grandfather. They are moments eroded by the passage of time that are at an intermediate point between the memory of a situation lived and permanent oblivion. They preserve the order with which they were found in an attempt to preserve a modus operandi; leave the imprint of who kept the images, built his world of memories from them, saved moments of his life on a videotape and set up his own image puzzle: my grandfather.

The route constructed by these images explores the idea of ​​loss from the unstable character of memory: losing memories and shared moments; to disregard another or ourselves at another time; preserve distorted images of our own life; modify them in each repetition.

Presente

Alejandro Suárez Pryjmaczuk, Pehuén Rodríguez

http://presente.surwww.com/

Sólo algunos nombres podemos ver y escuchar entre el ruido, pero es necesario que estemos ahí, para poder señalarlos a medida que vayan apareciendo. “PRESENTE…” no es un homenaje a los desaparecidos durante la última dictadura cívico-militar, sino un monumento dinámico. Una de las formas de cristalizar el inconmensurable esfuerzo de quiénes nunca abandonarán la construcción de nuestra Memoria.

“[…] Pongamos un número, pongamos cinco mil. La sociedad argentina no se hubiera bancado los fusilamientos. […] Todos estuvimos de acuerdo en esto. Y el que no estuvo de acuerdo se fue. ¿Dar a conocer dónde están los restos? ¿Pero, qué es lo que podemos señalar? ¿Pero, qué es lo que podemos señalar? ¿El mar, el Río de la Plata, el Riachuelo? […]” (“El dictador. La historia secreta y pública de Jorge Rafael Videla”, María Seone - Vicente Muleiro, Editorial Sudamericana, Buenos Aires 2001).

Utilizando el listado que figura en la base de datos del Parque de la Memoria (http://basededatos.parquedelamemoria.org.ar/) la obra se presenta como una visualización y sonificación de los nombres allí consignados, nombres que hay que ir descubriendo entre el ruido.

Memory Lane

Mauro Santopietro

http://memorylane.surwww.com/

The expression “A trip down memory lane” is a metaphor that becomes literal in this interactive journey that pretends to work as a photo album, evoking countless moments, people and feelings associated to the places it represents. It’s a disjointed collage of facades that are, or were, meaningful in my life.

Retratos imaginarios

Leandro Garber

http://leandrogarber.info/proyectos/retratos_imaginarios/

Retratos imaginarios is a generative piece where particles that follow different non deterministic algorithms draw in a virtual canvas revealing portraits of non-existing people. Each portrait is illustrated in real time and changes between each visit.

Mundos
dentro de mundos,
dentro de mundos,
dentro de mundos...

Germán Gonzalo Magnaghi

http://mundos.surwww.com/

Un mundo dentro de otro mundo, de otro mundo, de otro modo es un mundo.

Abro la puerta y salgo al mundo.

Si me preguntás a dónde voy, dejo que me guíe la intuición.

Los relatos de la torre de control son como un faro que ilumina con ecos y resonancias. Que te guían por la noche, por la sombra, por la Inmensidad del mundo y te sumerge en un infinito sonoro, que es de otro modo, otro mundo. Un mundo de sonidos que es otro mundo, un mundo de mí para vos.

Esa voz no sos vos. Tampoco soy yo. Ella habla de un vuelo, el vuelo de una mosca que el vidrio atrapó y sin embargo mi mundo termina en ella.

Así que voy cantando una canción de un viaje que hice una vez del cual me traje tu olor y tu amor (no es tanta la distancia si estás en mi imaginación).

Me pareció verte pasar.

Volando vengo, volando voy.

Vuelo y voy a verte.

Crossfade images

Flav Laudado

http://crossfadeimages.surwww.com/

With images, it will build memories.
Is the memory inscribed in the image?
Is the memory built from the image?

This project emerges from the pivot between these two questions, and their answers are lost in the construction of these memories without knowing where they came from, but which now exist.

Through an operation on the image in the search for a common territory.

Traslación armónica

Francisco Tripodi Arley

http://traslacionarmonica.surwww.com/

Traslación Armónica is an audiovisual piece that uses the relationship between frequencies as a raw material blurring the boundaries between image and sound.

About the artists

Guadalupe Álvarez

Guadalupe Álvarez (Buenos Aires, 1994). She is student of the Electronic Arts Degree (UNTREF). She exhibited his works individually and collectively in different places, among them the Enlaces festival, FASE (Encounter of Art, Science and Technology) and the Museum of Popular Art "José Hernández". She is part of Continente's production team (Research and development center for projects linked to the Audiovisual Arts), the research projects "Video Art Base: Audiovisual Art in Latin America" (Director: Gabriela Golder) and "Semiotics of performativity: epistemological lens, event and performatic effect" (Director: Claudio Guerri) and the electronic arts platform for discussion and thinking "Hormiguero". She is interested in the investigation of inherent memories in images and in physically appropriate materials.

José Casanova

José Casanova studies Electronic Arts (at Universidad Nacional Tres de Febrero, Buenos Aires) and Computer Sciences (at Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires). He works as a software developer and teaches courses on programming and music. He takes part in different music projects going from folklore and jazz to electronic media experimenting. He is a Colectivo53 member, whose main goal is to create a space for research and electronic art production. The collective makes live audiovisual presentations as well as installations and video art.

Leandro Garber

Leandro Garber is an artist, musician, programmer and data scientist. Studied Computer Science at UBA, has a master degree in Electronic Arts at UNTREF and studies for a magister degree in Data Science at UBA. His a professor and researcher at UNTREF and colaborates in psycholinguistic topics at CIIPME/CONICET. His research focuses on non-supervised machine learning techniques for short audio samples oriented towards experimental and traditional musicians.

http://leandrogarber.info/

Alma Laprida

Alma Laprida se dedica a explorar el sonido con un lenguaje íntimo y contemporáneo, haciendo uso de los diversos matices disponibles entre la composición y la improvisación. Trabaja con objetos, grabaciones de campo y otros elementos no convencionales como la tromba marina, un instrumento medieval de cuerda frotada.

http://www.almalaprida.com.ar/

Flav Laudado

Flav Laudado (Ushuaia, 1989). She studies the Electronic Arts Degree, Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF). Develops projects with digital image, electronics, robotics and creative coding. Using photography, film and literature as a source of inspiration. Since 2013, he has made different residences, workshops, laboratories and workshops in Casa das Caldeiras (São Paulo, Brazil), Fundación Telefónica Buenos Aires, FlexibleLab, Metropolitan Design Center, ENERC. She exhibited installations, objects and videos in different collective exhibitions in cheLA, Festival Enlaces UNTREF, Centro Cultural Matienzo, La Paternal Espacio Proyecto. Since 2014 he participates in a research project in Museo de la Universidad Nacional de Tres de Febrero ( MUNTREF). Where art, science and technology converge. She is interested in seeing the intersections and forms of collaboration in these areas.

http://flavlaudado.wordpress.com

Germán Gonzalo Magnaghi

Germán Gonzalo Magnaghi (Buenos Aires, 1986). Autodefinirme nunca fue mi fuerte y hablar en tercera persona de mi mismo me suena raro. La creación y expresión me acompañan desde que tengo uso de razón y forman parte de mi vida cotidiana.

Pehuén Rodríguez

Pehuén Rodríguez (Buenos Aires, 1986). Cursó estudios universitarios en disciplinas polarizadas: ciencias exactas (Ingeniería en sistemas de información en la UTN) y artes (Lic. en artes plásticas en la UNA, con orientación pintura). Actualmente se desempeña como Analista de Sistemas y programador, abordando emprendimientos de desarrollo de software comercial por cuenta propia y proyectos artísticos de producción audiovisual y multimedia, como parte del grupo artístico “Grupo Oficina de Alumnos”.

Mauro Santopietro

Mauro Santopietro (Buenos Aires, 1990) Student of the bachelor’s degree in Electronic Arts on Universidad de Tres de Febrero (UNTREF) Currently venturing into the development of VR and AR experiences with Unity.

Alejandro Suárez Pryjmaczuk

Alejandro Suárez Pryjmaczuk (Buenos Aires, 1985), su búsqueda artística se centra en la intersección entre la experimentación sonora, la poesía y las artes escénicas. Ha sonorizado varias piezas teatrales, instalaciones y performances. “UMBRA”, es su último trabajo, una obra de danza teatro de creación colectiva que aborda la temática de lo natural y lo artificial desde una aproximación sinestésica. Se desempeñó como becario en el área de investigación del Museo de la Universidad de Tres de Febrero (Tecnópolis) y trabaja en forma independiente en grabación y edición de audio. Desde principios de 2016 integra el grupo artístico "Grupo Oficina de Alumnos", cuya labor se basa en la producción audiovisual y multimedia.

Francisco Tripodi

Francisco Tripodi (1992, Buenos Aires). (1992, Buenos Aires) Electronic artist. He is a researcher of sound, musician and electronic luthier, designs and builds his own analog / digital instruments. He has performed in Festival Escuchar (MAMBA), Noviembre Electrónico (centro Cultural San Martín), MUTEK (CCK), Bienal Wrong, among others.

Ignacio Vizcarra

Ignacio Vizcarra is a musician, multimedia designer, audiovisual producer and programmer in several languages. Since 2011 he is living in Buenos Aires exploring the fields of audiovisual production and programming oriented to new devices in general. He is currently studying the Electronic Arts Degree, participates in a research grant at the Laboratory of Electronic Art and Artificial Intelligence of UNTREF, is entering 3D printing and working as a multimedia designer.

About the curator

Ignacio Guerra

Ignacio Guerra (Buenos Aires, 1988). He is an artist, programmer, professor and researcher at the Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF).

http://www.igguerra.com.ar/